Sunday 7 April 2013

Kejujuran...

Andai kita diberikan dua biji buah epal, satu dah nak  busuk dan satu lagi masih segar dan ranum. Yang mana satukah kita akan pilih? Mesti mereka yang mempunyai pemikiran yang waras akan memilih epal yang segar dan ranum. Persoalan yang akan timbul disini wajarkah kita memiliki sesuatu yang sempurna tanpa membuat sesuatu. Jawapannya tentu sekali tidaks sama sekali….


Begitu juga dengan kejujuran, tanpa kejujuran  pada diri sendiri, kita tidak akan bisa mendapatkan kebahagiaan hidup didunia dan akhirat.

Haaa kenapa tetiber aku berbicara tentang kejujuran plak nie..? ahaha tak ader aper-aper  pun cuma rasa a little bit frustrated sikit la lately bila aku buat sesuatu tapi kejujuran tu dipertikaikan kerap sangat kene macam nie haaiissshhh, but as usual aku pendamkan saja pedih terasa dan berprasangka baik saja agar ianya menjadi ikhtibar. Mungkin mereka-mereka itu ada alasan mereka tersendiri atau mereka-,mereka itu ada pengalaman pahit mereka tersendiri yang membuat mereka tidak yakin dengan kejujuran aku atau pun mereka menilai aku dari kehidupan aku yang lampau. Nak salahkan mereka pun tak boleh jugeks jadi adalah lebih baik aku salahkan diri sendiri jeks. Aku nie payah sikit nak bagi kejujuran aku kat orang, sebab bagi aku kejujuran nie sangat mahal kalau aku bagi kejujuran aku TANPA SYARAT kira orang tu bertuah laa sangat bertuah, orang lain nak jujur dengan aku ke tak itu tak penting buat aku yang penting aku jujur kat mereka-mereka itu. Jadi bila ada yang mempertikaikan kejujuran yang dah aku bagi TANPA SYARAT maka adalah lebih baik aku menjarakkan diri aku dari mereka-mereka itu seperti mana yang pernah aku lakukan sebelum ini agar tidak menimbulkan lagi salahfaham yang akan menjurus kepada rasa kebencian terhadap aku. Maka tak akan timbul persoalan untuk mereka-mereka ini meminta maaf kat aku sebab bila aku dah menjarakkan diri aku dari mereka-mereka ini bermakna aku sudah pun memaafkan mereka-mereka ini dan melupakan segala-galanya TANPA SYARAT.




Nak kata aku nie jujur sangat pun tak laa jugeks kadang tu menipu gaks sebab nak jaga hati orang lain, mana ader orang yang tak penah menipu kaan dengan diri sendiri pun menipu apatah lagi dengan orang lain. Mak aku ader pesan dulu sebelum nak jujur dengan orang lain kene jujur dengan diri sendiri dulu lepas tu baru laa boleh jujur dengan orang lain, selagi tak jujur dengan diri sendiri jangan harap nak jujur dengan orang lain. Mak aku kata lagi, tak rugi aper-aper pun kalau jujur nie sebab orang yang jujur hatinya sentiasa tenang, orang yang tak jujur plaks hatinya sentiasa  resah  gelisah.

Hurrrrmmm bagi aku laa untuk jujur jika kita kene ada keberanian yang tinggi dalam diri.  Memang nak berlaku jujur itu amat pahit pada permulaan, namun ia mampu membuahkan kemanisan untuk selamanya… Tak dapat buat banyak kita buat sikit-sikit dulu, aper yang penting langkah pertama.

Bak sabda Rasulullah SAW, ““Tetap berpegang eratlah pada kejujuran walaupun kamu seakan-akan melihat kehancuran dalam berpegang teguh pada kejujuran, tetapi yakinlah bahawa dalam kejujuran itu terdapat keselamatan.” (HR Abu Dunya)


SP : Aku Harus Jujur (Kerispatih)…..

No comments:

Post a Comment