Monday 4 March 2013

Ini tidak ADIL……



Ahad lepas terjumpa sahabat lama hampir-hampir tak cam sebab wajahnya agak serabai dan messy, seakan akan ada sesuatu yang masih dipendam dan tak dapat nak dilepaskan lagi, senang cerita nak bagi mudah paham wajahnya seumpama seorang yang beronani namun tak mampu nak mencapai klimaks.. Macam biasa laa aku menggunakan Modus Operandi yang sama sembang kasi bimbang akhirnya terukir jugak la secebis senyuman dari wajahnya itu… Lepas dia agak selesa terkeluar laa soalan yang membuat aku berfikir,

“ Bai kenapa dunia nie tak adil ?” Aku jawap laaa “Dunia nie memang tak adil bro, tak payah nak pikir sangat pasal tu” Itupun sekadar aku bergurau sebab malas nak serius sangat sebab bukan masa dan tempatnya untuk aku nak serius bagai sangat…sebab sahabat aku tu baru ditimpa musibah Bisnes merudum and such, jadi tak elok laa nak serius sangat lagipun dia tengah berserabut. Lepas dia meluahkan segala-galanya maka paham la aku apa yang dia rasa sebab aku pun pernah lalui dan rasa apa yang dia rasa walaupun apa yang aku lalui tak sehebat yang dia tengah lalui, so aku cakap “Bro nanti-nanti kita sembang kasi bimbang balik laa bila lu free ke aper ke buat masa nie lu sabar jer kayuh pelan-pelan mana yang boleh”. Lepas salam, hugs, high 5 semua bagai masing-masing beredar mengikut haluan masing-masing. Tapi persoalan sahabat aku tu bermain-main dalam kepala hotak aku, “Bai kenapa dunia nie tak adil ?”

Aku tak tahu laa pendapat orang lain tapi bagi aku segala-galanya tu adalah ketetapan yang telah DIA tetapkan, baik perkara yang baik atau perkara yang buruk. Aku pernah lalui macam mana sahabat aku lalui tu dan YA dulu aku pun pernah bertanya sama seperti yang sahabat aku tanya tu tapi aku lagi teruk kot sebab aku letakkan ketidakadilan tu pada DIA sedangkan aku tahu DIA tu Maha Adil. Bila aku dah sedar kesilapan diri aku sendiri, aku cuba cari apa sebenarnya erti keadilan yang patut aku pegang dan yakin. Aku mencari sendiri disamping dibantu oleh sahabat-sahabat dan kenalan aku yang lain dan akhirnya aku berjumpa jawapan. Aku tak tahu laa samada jawapan aku nie yang terbaik tapi aku amat yakin dengan jawapan yang aku temui.

"...And Justice for All...."


Konsep keadilan bagi aku nie bergantung pada persepsi dan tanggapan kita sendiri. Bila sesuatu yang baik datang kat kita maka pada masa tu kita akan kata DIA adil tapi bila musibah datang satu persatu berturut turut menimpa kita, kita secara membabi buta mengatakan yang DIA tu tak adil dan zalim sedangkan kita percaya padaNYA, orang lain yang tak yakin malah menghinaNYA tak pulak ditimpa musibah. Sebenarnya kita lupa pada konsep berterima kasih dan berserah, kita lupa yang DIA Maha Adil lagi Maha Sempurna. Sifat KeadilanNYA  meliputi tiap sesuatu meliputi setiap saat, DIA tak mengira kaum, bangsa, keturunan, jantina, dan agama, semua dapat bernafas dangan udara yang sama, semua dapat hidup di bumi yang sama, Nikmat dan RahmatNYA menyeluruh meliputi tiap sesuatu.

Lagi satu yang selalu kita terlepas pandang dan lupa adalah Sifat Maha SempurnaNYA, boleh saja kalau dia nak buat semua orang kaya, semua orang sihat, semua orang handsome dan cun giler and such…Tapi kalau itu saja yang DIA boleh buat maka hilanglah Sifat Maha Sempurna DIA, mana mungkin DIA tak Maha Sempurna. Jadi untuk menzahirkan pada kita semua nie yang DIA Maha Sempurna maka DIA buat bila ada yang kaya ada pulak yang miskin, bila ada yang indah ada pulak yang hodoh, bila ada yang sihat ada pulak yang sakit and such….  Yang Muslim pun sakit yang tak Muslim pun sakit, yang Muslim kaya yang tak Muslim pun kaya, yang Muslim hodoh yang tak Muslim pun hodoh and such jugeks..

Jadi bila kita sentiasa ingat dan faham Sifat Maha Adil dan Sifat Maha Sempurna DIA, dengan secara automatiknya kita akan tahu berterima kasih dan berserah, baik yang datang pada kita tu perkara yang baik ataupun yang buruk. Kita sebenarnya tiada daya upaya melakukan apa pun melainkan segala apa  yang kita lakukan adalah dari DIA yang DIA telah tetapkan dan pilih  tanpa dipengaruhi oleh sesiapa pun. DIA menetapkan tiap sesuatu itu  mengikut kemahuanNYA berdasarkan IlmuNYA dengan adil dan saksama Baik atau buruk itu  telah dirancang dan disusun atur sejak azali lagi mengikut kehendakNYA.

Jadi bila kita dah sedar, faham dan mengerti maka bila yang baik datang pada kita, kita akan bersyukur dan berterima kasih. Bila yang buruk menimpa kita, kita akan redha dan bersyukur  sebab endingnya kita akan kembali kepada NYA jugeks…


SP : Hamba seharusnya patuh, akur, taat dan menurut perintah ….



No comments:

Post a Comment